”Det är väldigt tydligt att skolan tappar fokus på kunskap och lärande när det blir sådant fokus på prestation. Vi presterar ju för att vi ska lära oss och för kunskapens skull, men det paradoxala blir att lärandet tonar ut när det bara blir viktigt att bocka i rutorna nu har jag gjort det och det och det.”

Bra där Jonna Bornemark! Vi behöver en skola för bildning, kunskap och kompetens – en utbildning där barn och unga är medskapare och kan delta på sina villkor i en meningsfull undervisning som gör skillnad för såväl eleven som för vår gemensamma framtid på hållbar väg. Lyssna till intervjun här: Filosofiprofessorn om skolan: ’Systemet har svikit barnen

Jag är glad att jag skrivit boken ”Innovativ design för lärande” tillsammans med forskaren Staffan Selander. Den berör dessa frågor och riktar sig bland annat till lärare, blivande lärare och till rektorer. Här finns mer information om boken och ett smakprov: Innovativ design för lärande.