Böcker & digitala publikationer

Innovativ design för lärande

Den här boken har jag skrivit tillsammans med didaktikprofessorn Staffan Selander. I boken presenteras praktiknära exempel som visar hur du som lärare kan engagera elever i ett lärande för hållbar utveckling. Elever är aktiva medskapare i undervisningen, vilket skapar större motivation, engagemang och meningsfullhet i lärandet. Lärare får ta del av modeller för hur undervisning kan designas på ett innovativt sätt och i boken finns konkreta exempel på hur ämnesövergripande projekt kan utformas, där bland annat digitala verktyg, estetiska uttrycksformer och samskapande för en hållbar framtid är i fokus. Här finns boken: Innovativ design för lärande – Maria Glawe & Staffan Selander

Samskapande och inkluderande undervisning” (Kapitel 45)

Jag har skrivit ett kapitel i boken Att bli lärare (3:e upplagan) tillsammans med forskaren Eva Insulander  I kapitlet beskriver vi hur du som lärare kan arbeta med samskapande och inkluderande undervisning som ett sätt att möta den komplexitet som kännetecknar dagens skola och klassrum… Mer om bokens innehåll finns här: Smakprov

Kreativitet på hållbar väg

Jag har varit med och skrivit om poesi, sagor och reportage för en hållbar framtid i Kreativitet på hållbar väg som är en inspirerande handledning för lärare hur man kan arbeta kreativt och skapande med hållbar utveckling. Ladda ner handledningen här: Kreativitet på hållbar vä – WWF.

Poesislingan i Klagstorp – Barn lärande och medskapande i landsbygdsutveckling

I sammanställningen beskriver jag processen kring samskapandet av Trelleborgs första poesislingan på landsbygden – som en del i kommunens hållbara landsbygdsutveckling med barnens bästa i fokus. Läs sammanställningen här: Poesislingan i Klagstorp – Barn lärande och medskapande i landsbygdsutveckling – Maria Glawe

EPIC – Innovation i krisens spår

Hur kan en kris användas som möjlighet för utveckling och förnyelse inom skolan? Och hur kan elever bli medskapare till en digital innovation som gör skillnad för undervisning, lärande och välmående? I samband med omställningen under coronakrisen gav Vinnova stöd till initiativ som genom samverkan drivit fram innovation för en hållbar framtid. Läs om projektet här: Läs rapporten här: EPIC – Innovation i krisens spår – Maria Glawe

Glawe, Maria. (2021) Sustainable Poetry: Barns och ungas röster för en hållbar framtid. I Röster från praktiken. Skolverkets modul Hållbar utveckling, del 7 Estetiska uttrycksformer, kreativitet och nya berättelser. s. 5-8.

Glawe, Maria (2014) Lärarprofessionalism kring läsfrämjande insatser växer fram i relationer -Aktionsforskning i gymnasieskolan. Magisteruppsats. Högskolan i Kristanstad.